fredag 23 mars 2012

Jan Jörnmark - Avgrunden

Jan Jörnmark har gjort sig känd som han som började trenden med att fotografera övergivna platser. Hans senaste bok heter Avgrunden och spinner vidare på detta tema men med en internationell utblick.

Jan Jörnmark tar oss med till USA, Sverige, det gamla östblocket och även till Kina där kapitalismen lämnat spår i geografin. Vad händer när ett företag lägger ner och lämnar en ort på jakt efter billigare arbetskraft och produktionsmöjligheter i andra delar av världen.

I Detroit är kulisserna till katastroffilmerna gratis heter en av kapitlen i boken och det är väl få ställen som andas så mycket negativ framtidstro som just Detroit där kvarter efter kvarter övergivits. Endast de som inte har råd att flytta till något bättre bor kvar.

För den som vill veta mera om Jan Jörnmark och de platser som han dokumenterat rekommenderar jag hans hemsida.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag tycker hans bilder är så melankoliska. Ödetorp drabbar mig ännu hårdare än industribyggnader.

Anna sa...

Jag tycker hans bilder är så melankoliska. Ödetorp drabbar mig ännu hårdare än industribyggnader.